Callanetics – ćwiczenia zmniejszające ból

2012
11.08

Historia callaneticsu rozpoczęła się w latach `70 XX wieku. Początek i nazwę bierze ona amerykanki od Callan Pinckney, która marzyła o stworzeniu programu treningowego, który będzie zmniejszał ból. Z tych marzeń narodził się system ćwiczeń, dla którego bazą jest nie bardzo duże tempo ćwiczeń, a wyłącznie odpowiednie napinanie poszczególnych mięśni.

Podczas treningu ćwiczący mają za zadanie odizolować daną grupę mięśniową i przy jej pomocy wykonać bardzo powolne, ale przy tym maksymalnie precyzyjne ruchy. W ten sposób ujędrnia się swoje ciało, poprawia jego wygląd, a także zwiększa się siłę i giętkość własnego organizmu.

Inaczej niż przy typowych ćwiczeniach aerobowych, podczas zajęć z callanetics pracuje się głęboko na mięśniach, nie ma więc możliwości powstania żadnych wstrząsów czy urazów. Ze względu na to podwyższone bezpieczeństwo callanetics adresowany jest do wszystkich osób, nawet tych mających niezbyt dobrą koordynację ruchową czy nielubiących bardzo dynamicznych ćwiczeń.

Wszystkie ruchy, które wykonuje się w ramach callaneticsu, mają niewielki zakres (1-3 cm), a ich wykonywanie jest powolne. Ważny jest tu także odpowiedni oddech i właściwe zginanie miednicy. Nie należy też wymuszać ruchów, za to trening powinien mieć w sobie elementy relaksacyjne. Oczywiście ważna jest też rozgrzewka, w skład której mogą wchodzić wymachy czy lekkie zginanie kolan stojąc w rozkroku.

Tags: ,