Stretching – rozciągania ciąg dalszy

2012
07.25

Właściwie to nie wiem gdzie i kiedy powstał stretching. Mówi się, że inspiracją dla niego było podglądanie zwierząt łowiących pożywienie, które wyginają i napinają się przed skokiem na zdobycz.

Główne cele, jakie przyświecają stretchingowi, to powiększenie zakresu ruchów stawowych, wzmocnienie ścięgien, wzrost ukrwienia mięśni, a na końcu rozluźnienie mięśni, czyli ich relaks.

Zestawy ćwiczeń stretchingowych oparte są o kilkunastosekundowe napinanie poszczególnych mięśni, a następnie powolne ich rozluźnianie i rozciąganie przez kilkadziesiąt sekund. I tak w kółko. Podczas ćwiczeń należy skupić się na zachowaniu koordynacji ruchowej, jednostajnego oddechu i nie przeginaniu z napinaniem mięśni (czyli dochodzimy do poziomu progu bólu i nie przekraczamy go). Większość ćwiczeń odbywa się na miękkiej macie, choć jest też forma stretchingu zwana strech-one, w której wykorzystuje się różne przedmioty.

Rehabilitanci polecają stretching bardzo wielu osobom. Należy jednak pamiętać, że jest to dość intensywna forma treningu, dlatego jeśli ma się jakieś schorzenia mięśni czy kości – warto przed rozpoczęciem ćwiczeń zasięgnąć rady lekarza bądź profesjonalnego trenera stretchingu.

Tags: , , ,